Site Overlay

زیتون مائده بهشتی به روایت خودم

براستی چه کسانی میل و رغبتی به زیتون ندارند ؟ شاید ناآگاهی از خواص آن و یا نداشتن ذائقه ماجراجو (به روایت نجف دریابندری) من به شوخی هم شده است می گویم بهتر بگذار برای ما زیتون خور ها بماند !!!
در اینجا برای پرورده کردن زیتون کنسروی (سبز) دستوری آورده ام که امتحان خودش را پس داده می ماند تطبیق با ذائقه شما پس بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را فراهم کنید تا بدانید بعدش چه شود !
بعد از رسپی تهیه خواصی از زیتون نیز درج شده که امیدوارم مفید واقع شود

زیتون ترش و شیرین :

زیتون کنسروی (زیتون سبز ) 1 کیلوگرم
نعنا خشک 1/5 قاشق غذاخوری
آبلیمو (لیموسبز) 1 لیوان
سرکه سفید 1/4 لیوان
پیاز (ترجیحا بنفش) 1 عدد بزرگ
روغن زیتون بکر بدون بو 1 استکان چای خوری
(فقط جهت زیتون خور های حرفه ای روغن زیتون اضافه کنید )
زیتون کنسروی را اگر شور است برای چند ساعتی در آب سر و هوای معتدل نگه می داریم و چند بار آبش را عوض کرده تا شوری اضافه خود را از دست بدهد (میزان شوری به ذائقه خودتان بستگی دارد ).
زیتون را از آب درآورده در آبکشی ریخته تا آب خود رااز دست بدهد (دقت کنید در این دستور زیتون باید هسته دار انتخاب شود )
زیتون ها را در کاسه ای ریخته ، پیاز را نصف کرده و هر نصفه را باریک باریک خلال و اضافه می کنیم ، سرکه ، آبلیمو را علاوه کرده و نعنا را با کف دست خرد کرده ودرظرف می ریزیم .
حسابی مخلوط را هم زده و به ظرف درب داری منتقل کرده و دریخچال می گذاریم
10 تا 15 ساعت توقف در یخچال بهمراه 5 باری زیر و رو کردن محشرش می کند.
قبل از هر بار مصرف زیر و رو رویش کرده و اززیتون هایی که پایین ظرف بودند استفاده می کنیم
خواص زیتون :
زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند، برگ زیتون با اثر مقوی درمان کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است. شیرابه‌ای قندی تحت نام (مان زیتون) از ساقه این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد. همچنین برگ زیتون نیز حاوی گلوکزید، مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تائن، موم و مانیت است. روغن زیتون، سوزش و درد ناشی ازسوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این درحالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف می‌سازد و موهای سپید شده را سیاه می‌نماید. چند قطره روغن زیتون سریعا خارش و سوزش چشم و پلک راتسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خواص تب‌بر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *