Site Overlay

ترکیبی از زنجبیل و پیازچه

به قول مترجم گرانقدر
جناب نجف دریابندی ، ذائقه را باید ماجراجو کرد تا از سلائق و ترکیب مزه های غذایی ملل مختلف بهره برد .

نوشته ذیل :
نقل قولی از جناب سعید است که جهت رعایت اخلاق و حق و نوشته ، همراه نقل قولشان دستور غذایی نیز درج شده :
سالها طول کشید تا بتوانم از عاداتی که در طی نیمه اول زندگی ام به آن خو گرفته بودم کمی فاصله بگیرم. اولین آشنایی از لذت بردن از غذا و صحبت جدی در باره آن به ۱۵ سال پیش بر می گردد.

به اتفاق همکارانم و به دعوت ریس تیمی که با آنها کار می کردم به نهار دعوت شدم. رستوران کوچک معمولی در غرب تورونتو محلی بود که جمع ۷ نفره همکاران به آن رفته بودیم. غذاها در حین سادگی و داشتن قیمت معقول از یک مزیت چشمگیر برخوردار بود. همه شهرت این رستوران کوچک به پیش غذاهایی بود که تهیه می دید.

رئیس خوش سلیقه ما از همان ابتدا تا لحظه ای که رستوران را ترک کنیم بدون انقطاع از غذای آنها و همه تجربیات دیگری که در شهر داشته است می گفت. در کمال ناباوری و با حالتی کمابیش نگران کننده به گفتگوی او و سایرین گوش می دادم.

برایم عجیب بود که انسانها بیش از مقداری که قرار است غذا بخورند در باره آن حرف می زنند. آبجوی خانگی رستوران که از محله پرتغالی ها خریده بود نیز مزید علت شد. همه به حرف و وجد آمده بودند. هر کس از غذاهای محیرالعقول و خوشمزه ای که خورده بود می گفت.

البته بیشتر تبادل خاطرات بر می گشت به « پیش غذا» که دلیل آن هم طبیعی بود. رستورانی که به آن دعوت شدیم در تهیه پیش غذا تبحری خاص داشت.

همه اینها را گفتم تا به پیش غذایی که از آن رستوران درخاطرم مانده بود بگویم. پیش غذایی که سالها ست در لیست خوشمزه ترین و راحت ترین ترفه های اشپزی من جای گرفته است. مزه ساده و دوست داشتنی « زنجفیل و پیازچه» بر روی نان داغ شده از همان روز تاکنون با من مانده است.

دستور تهیه « زنجفیل و پیازچه»را یکبار دیگر به مردانی که از مرحله اولیه درست کردن نیمرو گذشته اند تقدیم می کنم.

زنجفبل ( جینجر) و پیازچه

درست کردن این مزه و یا سس چینی به سادگی و راحتی خرد کردن یک تیکه ۵۰ گرمی زنجفیل تازه و یک دسته پیازچه است. به هر شکل و قامتی می خواهید هر دو ماده این مزه جادویی را خرد کنید و با حرارت متوسط با کمی روغن ( ترجیحا روغنِ سالمِ دانه انگور) سرخ کنید. به دلخواه خود به آن نمک و فلفل بزنید.

این معجون ساده می تواند با قارچ و یا هر سبزی موجود در یخچال تظیر کدو، فلفل سبز و قرمز، سیر، گوچه، سزیجات تازه ،اسفناج و حتی پنیر ایرانی هم مخلوط کردد. مزه قوی زنجفیل در ترکیب با پازچه و نمک به هرحال مزه اصلی خواهد بود.

می توانید همین مزه را بر روی ماهی و یا در شکم مرغ هم بریزید یا با کمترین دردسر، مزه فوق را بر روی نان بربری بمالید و در اجاق بگذارید.

امتحان کنید. خوردن آن و درست کردن آن به یک اندازه ساده و لذیذ است. عالی خواهد شد اگر از تجربه خود بعد از تهیه و صرف این مزه برایم بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *